Home > MINDA MUJAHID > Perginya Mutiara Syam

Perginya Mutiara Syam


Bersemuka seketika bersama Dr Syauqi Abu Khalil di pemeran Buku Antarabangsa Syria 2009

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بن عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللَّهَ لا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنَ النَّاسِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ ، حَتَّى إِذَا لَمْ يَبْقَ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤَسَاءَ جُهَّالا ، فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ ، فَضَلُّوا ، وَأَضَلُّوا .

Daripada Abdullah Bin Umar berkata; telah bersabda Rasulullah S.W.A: Bahawasanya Allah Taala tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia, tetapi Alaah Taala mencabut (menghilangkan) ilmu itu dengan mematikan para alim ulama. Makla apabila sudah ketiadaan para alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan mereka sesat dan menyesatkan orang ramai.” (Riwayat Muslim)

Sudah empat tahun penulis mejadi “warganegara“ negara Syria, cepat sungguh masa ini berlalu. Masa berlalu mengikut apa yang telah ditetapkan oleh Pencipta dan masa sudah melaksnakan tugasnya dengan amanah sekali. Tugas manusia pula untuk mengambil manfaat dari masa tersebut.

Pelbagai perkara yang penulis telah alami dan lalui. Dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besarnya. Apa yang penulis boleh simpulkan di sini, adalah kebenaran akan sabda junjungan Besar Muhammad  S.W.A dari segi zahir dan maknawi keatas kesuburan bumi Syam ini.

Apa yang penulis ingin berkongsi bersama dengan para pembaca dalam coretan kali ini adalah kembalinya kehadrat Ilahi mutiara yang paling berharga du bumi barakah ini iaitu para alim ulama Syam. Selama empat tahun penulis belajar dan menuntut dibumi barakah ini, sudah ramai para alim ulama ini meninggal dunia di depan mata penulis sendri. Kembalinya mereka kehadrat ilahi bersama kembalinya keberkatan ilmu mereka yang melaut.

Keberkatan dan kemulian bumi Syam ini adalah beberapa faktor atau sebab.insyaAllah diizinkan Allah, penulis akan tuliskan tajuk khusus berkaitan faktor dan sebabnya dalam kesempatan yang akan datang. Cuma satu faktor yang penulis boleh berkongsi bersama pembaca dalam penulis ini adalah faktor para alim ulama yang ikhlas dalam memeberi dan menyampaikan ilmu. Ini adalah salah satu factor yang paling besar kenapa bumi ini didoakan oleh Nabi S.W.A.

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

Sebenarnya Yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang Yang berilmu. Fatir:28

Antara para alim ulama yang kembali kehadrat ilahi sepanjang keberadaan penulis dibumi Syam ini adalah:

  1. Syeikh Mustafa Turkimani: Faqeh Mazhab Fiqh
  2. Syeikh Mustafa Said Al-khin: Pakar Ilmu Usul Fiqh, Fiqh dan Aqidah
  3. Syeikh Muhammad Adib Kallas: Pakar Ilmu Aqidah Dan Mazhab Aqidah
  4. Syeikh Al-hafiz Hibah Khalil: Syeikhul Qurra Syam
  5. Syeikh Al-hafiz Al-Murabbi Muhammad Thoha Syukkar: Syeikhul Qurra Syam
  6. Syeikh Al-hafiz Mahyuddin Kurdi: Syeikhul Qurra Syam
  7. Syeikh Abu Nur Qursyid: Faqeh Mazhab dan Syeikh Tariqat
  8. Syeikh Dr Syauqi Abu Khalil: Pakar Sejarah dan Tamadun Islam
  9. Ramai lagi, sudah hilang dari ingatan penulis yang lemah ini

Di sini penulis sertakan sedikit biodata ringkas Syeikh Dr Syauqi Abu Khalil Pakar Sejarah dan Tamadun Islam Syam ini sebagai tatapan dan ikutan kita semua dalam meneruskan pengajian kita dibumi berkah ini. Anatara ulama Syam yang menjadi idola penulis dalam bidang sejarah dan peradaban manusia.

Dilahirkan pada tahun 1941

Phd dalam bidang sejarah Islam dan peradaban

Pensyarah di kuliah Syariah Universiti Damsyik

Ketua Penerbitan di Pustaka Dar Fikr, Damsyik

Doktor sejarah dan tamadun Arab Islamiah di Takhassus Fatah Islami

Dekan fakulti sejarah dan peradaban

Penulis kepada hamper 80 buah buku, antaranya:

  • Salsilah Atlas Islamiah ( Atlas Al-Quran, Hadis Nabawi, Daulah `alam Islami, Sirah Nabawiyyah, Tarikh Arabi Islami)
  • Qhazawat Rasulul `azam 10 jilid
  • Ma`arik Al-kubra fi Tarikh Islam 20 jilid
  • Islam wa kafa
  • Insan Baina Ilmu Wad Diin
  • Hadharah Arabiah Islamiah
  • Harun Ar-rasyid
  • Tahrir Al-mar`ah mimman? wafima Hurriyatuha?

Penulis sangat meminati hasil tulisan Dr Syauqi kerana manhaj yang digunakan dalam penulisnya sangat mudah, menarik dan bersifat kotemporari. Walaupun pada hakikatnya penulis tidak mempunyai ssebahagian besar karyanya. Ini adalah kerana prestasi kewangan yang t tidak stabil dan adakalanya merudum dari pasaran bursa saham bank HSBC.

Tapi `ala kulli halnya, penulis menyeru kepada semua para pembaca yang berkemampuan untuk memiliki semua buku atau karya berkaitan sejarah dan tamadun Doktor. Penu;is yakin manhaj yang dibawa oleh Doktor akan menimbulkan minat yang mendalam kepada dunia sejarah dan peradaban manusia dalam diri pembaca sekalian.

Kerana Nabi Sudah bersabda:

إن العلماء ورثة الأنبياء ، إن الأنبياء لم يورثوا دينارا ولا درهما ، وأورثوا العلم

“Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi, para nabi tidak mewarisi dinar mahupun dirham, tetapi mereka mewarisi ilmu (catatan)”

Categories: MINDA MUJAHID
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: