Home > MINDA MUJAHID > LAKSANAKAN KONSEP INTEGRASI DAN SINERGI

LAKSANAKAN KONSEP INTEGRASI DAN SINERGI



Sekarang PPMS sudahberusia 25 tahun, cogankata PPMS sangat keramat “Berilmu Beramal Berisriqamah”, visi PPMS sangat besar “kearah Melahirkan Generasi Ulama Negarawan” misi PPMS sanagt berat iaitu menjana tarbiah dan kebajikan buat ahli keseluruhan. Ini bermakna perjalanan PPMS sangat jauh dalam dan masih jauh.

Bagi penulis jauhnya perjalanan PPMS ini tidak ada noktahnya, mungkin samapi ia dibubarkan mengikut perlembagaan atau mungkin hingga hancurnya bumi ini tanda kiamat sudah tiba. Cuma penulis mahu meletakan jangkamasa panjang kepada perjalanan PPMS ini kepada 25 tahun, kerana beberapa sebab:

  • Bagi mencukupi umur PPMS 50 tahun, member makna PPMS sudah bergerak hampir setengah abad.
  • Generasi awal sudah dapat merasai hasil yang mereka benihkan dan menikmati hasil yang mereka tinggalkan. Kerana kebiasaan umur sepanjang ini, manusia sudah mendapat apa yang mereka inginkan.
  • Membawa PPMS keusia yang sangat matang dan sangat berpengalamn dalam dunia organisasi mahasiswa di timur tengah ini selepas PMRAM.
  • Menyedarkan PPMS supaya berjalan mengikut arus dan reality semasa. visi, misi dan ojektif yang ingin dicapai bukan untuk 2,6,8, atau 10 tahun akan datang, tetapiuntuk 25 tahunkemudian.
  • Dapat menjadikan 25 tahun kedua perjalanan PPMS ini sebagai kayu ukur untuk merencana dan merancang program pembangunan mahasiswa-wi, bagi mengeluarkan mahasiswa-mahasiswi yang mampu mengikut arus pada 25 tahun akan datang.

Oleh itu, PPMS perlu merangka plan cadangan bagi membawa bahtera PPMS menongkah arus ombak dan Bandai yang melanda. PPMS perlu sedar kekuatan PPMS ini terletak disetiap individu dari ahlinya.Dengan kekuatan dan sokongan dari ahli, ia dapat mengerakkan program pembangunan PPMS, menjana pendapatan PPMS, hubungan PPMS dengan semua pihak dan membawa nama PPMS di semua lapangan.

Ahli adalah sumber utama kepada PPMS. PPMS perlu mengambil berat soal untuk menguruskan sumber utama ini sebagai pemangkin buat PPMS masa datang.

PPMS mempunyai:

  • Ahli yang sederhana ramai, bilangan yang sesuai bagi sebuah persatuan yang sederhana kecil
  • Kepelbagaian latarbelakang ahli dan bidang pendidikan
  • Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN)
  • Badan kebajikan Anak Sekolah, PPMS adalah satu-satunya persatuan timur tengah yang menpunyai badan ini.
  • Tenaga luar yang boleh dirujuk iaitu Syukbah Thullabiah, Jabatan Penuntut Malaysia Jordan dan Kedutaan Besar Malaysia ke Syria.

Semua ini adalah kekuatan bagi PPMS dalam membawa PPMS buat masa akan datang. Cuma yang menjadi persoalannya, bagaimana kita mahu mengekalkan kekuatan kita ini?, bagaimanakah kita mahu meningkatkan prestasi kekuatan PPMS ini, dan apa yang paling penting bagaimana membawa PPMS 25 tahun akan datang bersama ahli secara keseluruhannya?. Semua persoalan ini boleh dijawab oleh kita semua sebagai seorang ahli, tetapi apakah asas dan panduan dalam kerja buat da tindakan kita?.

Mungkinsetiaptahunparapimpinan PPMSbolehmerangkaobjektifdantema yang ingincapaisecaraspesifik, tetapipenulisinginmengemukancadanganuntuk PPMS jadikaniasebagaipanduandanasasdalambertindakdanmerancang.

Dalam mengekalkan dan meningkatkan kekuatan PPMS buat masa akan datang, dua konsep dibawah ini boleh dijadikan sebagai cara bagi menyusun dan merangka program dan aktiviti PPMS buat masa akan datang.

  • Kosenp Integrasi: Digabungkan atau dipadukan dengan baik dan,
  • Konsep Sinergi: Usaha sama antara individu dan organisasi yang hasilnya lebih baik berbanding jika dibuat secara bersendirian.

Konsep Integrasi


 Konsep Sinergi

Konsep integrasi dan sinergi boleh dipertimbangkan oleh PPMS. Konsep integrasi dan sigergi adalah sangat baik dan berkesan untuk digunakan oleh sesebuah organisasi yang berada dalam keadaan terdesak dan tidak stabil dari sudut sumber tenaga manusia dan sumber kewangan bagi mengerakkan persatuan. Dari lambakkan persatuan kecil, tenaga yang digunakan, lebih baik ia digabung dan disatukan, dari kebanyakkan sumber kewangan, lebih baik ia dipusat dan digunakan oleh semua pihak.

Sebagai contoh, kita mempunyai beberapa individu yang mahir dalam bidang pembikinan sesuatu majalah, maka kit asatukan mereka dalam satu wadah dan ia dapat menghasilkan hasil yang sangat luarbiasa dan berterusan. Tidak berlaku, setiap BKAN dan BKAS masing-masing mengeluarkan majalah, hasilnya kewangan membazir, ramai tenaga terkorban, tidak berterusan hanya setahun sekali sahaja, tidak semua ahli mendapat manfaatnya dan banyakkan lagi kelemahan yang disengajakan.

Kaedah mengunakan konsep ini:

Menyedari kelemahan dan kekurangan yang dihadapi dan berusaha untuk mengatasinya dengan apa cara sekalipun.

  • Berusaha untuk mencari titik persamaan, tidak menjeling titik perbezaan.
  • Tidak sama sekali menyentuh perkara yang menjadi sensitiviti sesetengah pihak.
  • Bersikap terbuka dan jujur.
  • Memikirkan untuk member dan mendapatkan kebaikan bagi semua pihak.
  • Melihat masa depan bagi kesenangan dan kestabilan generasi yang datang
  • Membantu bagi perkara yang disepakati, bertoleransi bagi perkara yang tidak dipersetujui. Kerana semua perkara yang baik itu ada hikmahnya walaupun hati kecil kita kita benci dan tidak suka.

Moga dengan konsep yang penulis cadangankan ini, ia akan menjadi panduan bagi semua pihak, demi untuk melihat kebaikan generasi mendatang dan survival PPMS.

Sebelum akhirnya, saya ingin berpesan kepada semua untuk terus menguatkan pengorbanan terhadap perjuangan persatuan di timur tengah yang kita dukungi ini dengan kata-kata hikmah dari Syed Qutb :

“Apabila kita hidup hanya untuk diri kita, maka kehidupan ini amat singkat. Bermula dengan bermulanya kita dan berakhir dengan berakhirnya umur kita.Namun, sekiranya kita hidup untuk selain daripada diri kita, hidup kerana fikrah, sesungguhnya kehidupan akan menjadi panjang dan mendalam. Bermula daripada bermulanya manusia dan berakhir dengan luputnya manusia dari pada muka bumi ini.”

Categories: MINDA MUJAHID
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: